Thursday, November 24, 2011

Lawaknyer Susy

Seorang lelaki memperhatikan dengan tekun seorang perempuan yang sedang membeli belah di supermarket bersama anak perempuannya yang masih kecil. Si anak yang asyiknya duduk di dalam troli yang didorong ibunya.

Ketika melewati bahagian kek, si kecil yang berusia tiga tahun itu merengek-rengek minta dibelikan. Si ibu menolak. Si kecil mula menangis. Dengan suara yang ditahan tahan, si ibu pun berkata, "Tenang Susy, tinggal tiga rug lagi, jangan marah, ya. Kejap jer."

Kemudian mereka melewati bahagian gula gula. Si kecil merengek lagi dan berteriak minta dibelikan gula gula. Si ibu menolaknya dan si kecil mulai menangis. Si ibu berkata, "Sabar, sabar, Susy, tinggal dua rug lagi dan kita akan keluar dari tempat ini."

Akhirnya lorong terakhir dilewati dan sekarang mereka harus beratur menuju ke cashier.
Si kecil menyadari ibunya tidak membelikan kek mahupun gula gula untuknya. Ia pun menangis dan menabur naburkan segala pembelian ibunya. Si ibu dengan sabar berkata, "Sabar Susy, kita akan ke cashier dalam 5 minit lagi. Selepas itu kamu akan pulang dan boleh tidur siang dengan nyenyak sekali."

Si lelaki yang melihat kejadian itu terkesima dengan kesabaran si ibu.
Ia pun membuntutinya hingga ke tempat letak kereta untuk memberikan pujian.
"Luar biasa! anda begitu sabar menghadapi si kecil Susy ya," katanya.

Si ibu menjawab, "Saya Susy. Anak saya Lili......kenapa?" (jawabnya hairan)

No comments:

Post a Comment